Jednym z najważniejszych zespołów rockowych ostatnich lat jest amerykańska grupa The National. „Miałam łzy w oczach przez cały ich koncert” – mówi jedna z fanek. Tę głęboką emocjonalność można odnaleźć również w autorskich kompozycjach gitarzysty formacji Bryce’a Dessnera, które zaprezentuje 14 września w ramach festiwalu Sacrum Profanum.
Właściwie jest dwóch Dessnerów – to bliźniacy Bryce i Aaron. Urodzili się w 1976 roku w Cincinnati. Dzielili jedną sypialnię, jedną wannę i wspólną kolekcję kolekcjonerskich kart z wizerunkami słynnych bejsbolistów.
– Dla mnie pierwsza była klasyka. Ale ponieważ Aaron nie był nią zainteresowany, zaczęliśmy razem grać rocka w różnych zespołach w wieku trzynastu lat. Rock jest dla mnie bardziej fizyczny. Ponieważ jestem gitarzystą, wykonywanie tej muzyki wiąże się z adrenaliną, energią i improwizacją. Tymczasem klasyka jest bardziej rozważna, osobista, intymna. Ale tak naprawdę fascynuje mnie, ponieważ daje możliwość bardziej śmiałego eksperymentowania – tłumaczy Bryce w serwisie Nothing But Hope And Passion.
Kiedy bracia Dessner poznali Bryana Devendorfa narodził się The National. „Oni zamienili rock’n’roll w zawody sportowe” – śmieje się obecny bębniarz formacji. I faktycznie – zespół szybko wyrósł na jednego z najważniejszych przedstawicieli nowego rocka w USA. W jego muzyce zakochała się również Europa – czego dowodem tłumy fanów na polskich koncertach grupy.
– Wystarczy że patrzę na ręce Bryce’a, kiedy gra na gitarze. Momentalnie mogę wtedy dodać coś, co będzie odpowiedzią na jego partię. I na odwrót. To sprawia, że wspólne nagrania i występy są ekscytujące, ponieważ żaden z nas nie musi pouczać drugiego – śmieje się Aaron w rozmowie z dziennikiem „The Independent”.
Choć Bryce zaczął grać rocka, nie zaniedbał klasyki. Ukończył najpierw szkołę muzyczną w Cincinnati, potem uniwersytet Yale, w końcu powołał do życia zespół Clogs, z którym eksperymentował z muzyką współczesną. To doprowadziło go do współpracy z jej najwybitniejszymi twórcami i wykonawcami – od Philipa Glassa, przez Terry’ego Riley’a, po Kronos Quartet. W końcu zaczął nie tylko wykonywać klasykę, ale także ją komponować. Najpierw powstał album „Aheym” z Kronos Quartet, a potem w prestiżowym wydawnictwie Deutsche Grammophon ukazała się płyta zawierająca utwory „St Carolyn By the Sea”, „Lachrimae” oraz „Raphael”, połączone ze suitą z filmu „There Will Be Blood” Jonny’ego Greenwooda. Dessnerowi udało się na niej w unikalny sposób wpisać rockową energię w formułę klasycznych kompozycji.
– Zawsze podkreślam, że jestem tym samym muzykiem, bez względu na to, co robię: improwizuję na próbie z zespołem czy siedzę w domu pracując w skupieniu nad klasycznym utworem. Różnica polega tylko na tym, że z The National robimy muzykę wspólnie, a komponując klasykę, wszystko tworzę w 90% samodzielnie – tłumaczy Bryce w serwisie Drowned In Sound.
Podczas krakowskiego koncertu bracia Dessner zaprezentują na żywo materiał z ostatnich płyt artysty z udziałem specjalnie zaproszonych na tę okazję znakomitych gości – formacji Sō Percussion, dyrygenta André de Riddera i Sinfonietty Cracovii.
– Komponując klasykę mogę tworzyć bardziej ambitne rzeczy. To dobry kontrapunkt dla rockowych piosenek, które z natury są uproszczone. Ale muzycy klasyczni tak naprawdę mogliby się sporo nauczyć od rockmanów. Tak było w moim przypadku. Dzięki temu, komponując długie utwory, potrafię zachować w nich mocną energię – podkreśla Bryce.
Sacrum Profanum to międzynarodowy projekt, który zyskał status jednego z najciekawszych wydarzeń muzycznych Europy. Prezentuje muzykę XX wieku i najnowszą, łączy muzykę poważną z innymi nurtami. Co roku program koncentruje się na twórczości kompozytorów z innego kraju lub grupy krajów. Jego rangę buduje udział: z jednej strony – najlepszych zespołów wykonujących muzykę współczesną, m.in. Ensemble Modern, Ensemble intercontemporain, Klangforum Wien, z drugiej – gwiazd światowej sceny alternatywnej m.in. Aphex Twina, Jónsiego, Kraftwerk, Jonny’ego Greenwooda, Adriana Utley’a (Portishead), Toma Verleine’a (Television), Willa Gregory’ego (Goldfrapp). Prestiż festiwalu podkreśla obecność na koncertach twórców uznawanych za ikony muzyki – w 2011 r, Steve Reich – mistrz minimalizmu świętuje swoje 75. urodziny właśnie w Krakowie. Festiwal zdobył najpoważniejsze polskie nagrody i wyróżnienia. Zyskał też status jednego z najciekawszych wydarzeń muzycznych Europy. Festiwal został wpisany do oficjalnego kalendarza Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W 2011 r, po raz pierwszy w historii, amerykańską edycję festiwalu zapowiadał wspólny koncert muzyki Steve’a Reicha i Krzysztofa Pendereckiego, zorganizowany w jednej z najbardziej prestiżowych sal koncertowych świata – Alice Tully Hall nowojorskiego Lincoln Center. Festiwal, rekomendowany m.in. przez prestiżowe magazyny muzyczne świata m.in. Gramophone, telewizję Mezzo, The Wall Street Journal i BBC Music Magazine, cieszy się uznaniem krytyków i publiczności. Festiwalowe wydarzenia relacjonuje co roku ponad 160 dziennikarzy z Polski i zagranicy. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Filip Berkowicz. Więcej na: www.sacrumprofanum.com
Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego PKO OFF CAMERA, cykl Opera Rara, czy literacki Festiwal Conrada. KBF jest także wydawcą magazynu „Karnet”, operatorem Centrum Kongresowego ICE Kraków oraz Krakow Film Commission, a także operatorem wydarzeń kulturalnych w TAURON Arenie Kraków. Dodatkowo administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków oraz prowadzi portale tematyczne tj. Krakow.travel, czy Kids In Kraków. Więcej na: www.biurofestiwalowe.pl